Iris Dicke (2005) volgt sinds 2018 schrijflessen bij de Jonge Schrijvers van Explore the North. Van hieruit schreef ze teksten voor onder andere Oerol (2020/2022), Toen Rijst Nog Jong Was (2021) en Het Arrivacomplot (2022). Mei dit jaar debuteerde ze vanuit Dichter bij Leeuwarden met haar eerste solo performance Lieve Helena en verscheen de voorstelling Toiletgebouwroutine. Deze maakte ze samen met Julian Rinsma onder de naam De Verloren Reizigers in het kader van BROEI. Sinds 2017 volgt Iris lessen aan jeugdtheaterschool Meeuw en speelt ze mee in verschillende producties, waaronder Schreeuwen in een Weiland dat in het kader van Arcadia werd gemaakt. In 2019 werd Iris 3e in de landelijke finale van Kunstbende.
Ik begrijp wel dat je er geen zin meer in had
Dat je dacht ik pak mijn spullen en vertrek
Maar Helena, ik kan de vlekken niet in mijn eentje uit het matras schrobben
Daar is meer dan één paar handen voor nodig
Ik heb jouw handen nodig
Lieve Helena gaat over wonen of verblijven. Over Paul Fisher die je scout voor een groot fashion evenement en Joris die verliefd wordt op iemand anders. Over de zoektocht naar jezelf en naar waar je thuishoort. Over commando’s, een pas de deux en walvissen op het droge. Over zwijgend aan dezelfde tafel zitten, staren naar vakantiefoto’s van mensen met lege blikken en het zachte matras dat je niet hebt. Over de plasketting die nog steeds aan het haakje in de keuken hangt terwijl er wel iemand is verdwenen. Kortom: een voorstelling die niet gaat over waarom je weg zou gaan, maar voor wie je kunt blijven…
Stel je voor: het is ochtend en je loopt over straat. Je vraagt je af of je je deur wel goed dicht hebt gedaan. Natuurlijk heb je dat. Iedere ochtend steek je de sleutel op dezelfde manier in het slot, je draait je pols een kwartslag naar rechts en vertrekt met de smaak van fairtrade koffie nog in je mond.
Je loopt langs de Zara en H&M en je overweegt een baksteen te gooien, maar je bent geen extremist, dus je zet gewoon je ene voet voor de andere. Je loopt langs de McDonalds waar kilo’s vlees per dag worden verkocht, je denkt aan dode dieren. Je kijkt naar de verkopers van De Sting die allemaal wit zijn, je hoopt op gelijkheid. Je wilt Mark Rutte bellen, vriendelijk vragen hoe het kan dat ‘Den Haag wederom haar kop in het alsmaar groter wordende drijfzand steekt’.
Stel dat je in plaats van Mark Rutte te bellen, je beste vriend opbelt. Hij staat op het punt zich vast te ketenen aan een boom met een brandende fakkel vanwege de gaswinning in Groningen. En dan zegt hij: “Laten we het helemaal anders doen. Wij gaan op een camping wonen.”
2021: Elke week varen ze heen. En weer terug. Jonge Terschellingers die het eiland verlaten en varen naar de vaste wal, voor school. Hoe is het als tiener om met je ene been op het eiland te leven en met het andere op het vasteland?
2022: Na een veelbewogen jaar staan ze er nog. Of weer. Wat is er in de tussentijd gebeurd?
2023: Hoe ziet de foto van volgend jaar eruit? Staan ze nog steeds op de kade? Of weer? Of inmiddels ergens anders?
Het startpunt voor Het Grote Onbekende is een portretfoto van een jonge Terschellinger. De schrijvers maken op basis van deze foto een verhaal. Tegelijkertijd zullen ook muzikanten hun interpretatie geven van de foto. Op Oerol staan de schrijvers en muzikanten voor het eerst oog in oog met de persoon achter de foto. Herkent de geportretteerde zich in het verhaal en muziekstuk waar zij de inspiratie voor is?
(tekst: www.oerol.nl)
Info@dichterbijleeuwarden.nl
06 52 54 56 07
Gemeente Leeuwarden
Explore the North
Leeuwarden Unesco City of Literature
Provincie Friesland